හෙට පෝය දවසක්ය. වෙන පෝයවල් මෙන්ම ආච්චී හෙටද සිල් ගත යුතුය. හැම අවුරුද්දකම ඈ නොකඩවා සිල් ගත යුතුය. ඒ හැට පැන්න දා සිට ය. ඊට කලින් නම් ආච්චී ඉස්කෝලෙ යන කාලෙදි වත් සිල් ගත්තා දැයි ඇසිය යුත්තේ සීයා ගෙන්ය. සීයා නම් කියන්නේ ආච්චී ඒ කාලේ සිල් ගත්ත සඳ වාගේ කියාය. හුස්මකට ඉඩ නෑනේ කියාද කිව්වේය. ඒ අතපසු වීමක් නිසා විය යුතුය. ඒ කාලේ සීයාට හුස්මක් වත් ගන්නට බැරි වෙන්නට ආච්චී දඟකාර සඳක් වූවා දැයි සැක සහිතය. ඇය එදා සඳවතියක් වුවත්, නූවත් ආච්චී හෙට සිල් ගන්නට යා යුතුමය. එසේ නොගිය හොත් වසරේ මුල් මාස දහයම සිල් ගත් ඇයට එකලොස් වන මාසයේ සිල් නොගැනීමේ පාපයට මුහුණ දෙන්නට වන්නීය. එය නම් හරි පවුය. ඒ සියල්ලට හේතුව සීයා බව කිව යුතුය.
ආච්චී සිල් ගන්නට යනවාට ආච්චීට වඩා සතුටු වන්නේ සීයාය. එය සෝමනස්ස සහගත දිට්ඨිගත සම්පයුක්ත අසංකාරික වූ සතුටු සිතක්ය. සීයා පැන්ෂන් ගිය දා සිට ගෙදරය. ආච්චීද ගෙදරය. ඉතිං එහෙව් සීයා නිරාමිස සුවයක් ලබන්නේ මසකට එක දවසක්ය. ඒ නම් පුන් පොහෝදාය. මාසයකට පෝය සතරක්ය. ඒවා කැලැන්ඩරයක මාර්ක් කොට පොකැට් කැලැන්ඩරයක් ආච්චීට තෑගි කළේද සීයාය. ඒ ඇය මසකට හතර වරක් සිල් සමාදන් වනු දැකීමටය. ඔහුගේ නිරාමිස සුවය විදීමටය. එහෙත් ආච්චී හතර පෝය මඟ හැර පුන් පෝදා ට පමණක් සිල් සමාදන් වීමට සිත් ගත්තාය. ආච්චී පෝයට සීයාට නිරාමිස සුවය ලබා දෙන නිසා සීයා කලින් දවසේම කාලක් හෝ භාගයක් හංගා තබා ගන්නේ පෝයට බාර් වහලා නිසාය.
කෙසේ හෝ හෙට ආච්චී සීලය වර්ජනය කිරීමට සිතාගෙන ඇත්තීය. කලින් කීවාක් මෙන් හේතුව සීයාය. ආච්චීට සිල් ගැනීමට අවශ්ය සාධක සැලසිය යුත්තේ සීයාය. එය සීයා සිත තුල ඇති වන අවංක චේතනාවෙන් යුතුව කරන්නා වූ දෙයක්ය. පෝයට කලින් දා සීයා පන්සලට යන්නේය. පෝය දාට ධර්මශාලාව හවුස් ෆුල්ය. ආච්චීට අව්වේ සිටින්නට බැරිය. ධර්මශාලාවේ ඉඩ නොමැතිව එළියේ සිටියොත් අවුල්ය. වැස්සක් සෙට් වුණොත් ආච්චී උතුරු සළුව හිස පටලා සිල් ශෝට් ලීව් දමා ගෙදර පැමිණිය හැකිය. එවිට සීයාට නිර්වාණය අසලදී ඇබරෙන්නට වෙනවාය. ඊට වඩා හොඳ ක්රමය සීයා දන්නේය. එනම් කලින් දවසේම ධර්මශාලාවට එන්ටර් වී අගනා බිම් කොටසක් වෙන් කර තැබීමය. ඒ සියල්ල ආච්චී වෙනුවෙන්ය. පෝය දාට කලින් දා බාර් එකට ගොස් කාලක් බාගයක් රැගෙන ධර්මශාලාවට ගොස් ආච්චී වෙනුවෙන් පැදුරක් ඉටි කොළයක් එළා ඉඩක් වෙන් කර තැබීම සීයාගේ පරම චේතනාවය. එමෙන්ම එය ඔහු නොපිරිහෙලා ඉටු කරන්නේය.
මෙවර සීයාගේ කල් ක්රියාව අවුල් වී ඇත්තේය. වෙනදට බාර් ගතව පෝ දාට පේ වීමට අවශ්ය කලමනා රැගෙන ධර්මශාලාවේ බිම් කොටසක් වෙන් කරගෙන එන සීයා අද පරක්කුය. මගදීම කාලක් ක්රියා කර ඇත්තේය. මෑන්ස්ට බිම් කොටස් වෙන් කිරීමටද අවස්ථාවක් ලැබී නැත්තේය. ධර්මශාලාව කොනක සිට රැගෙන ගිය ඉතිරි කාලද ක්රියාත්මක කොට සීයා ගෙදර පැමිණ ඇත්තේ රෝල් කරපු පැදුරද කිහිල්ලේ ගසා ගෙනය. ආච්චී දුම්මල වරම ද අතින් ගෙන සීයාට පින් අනුමෝදම් කරන්නීය. වැඩේ අබ්ලික්ය. සීයා උදේම ඇයව ධර්මශාලාවට ඩ්රොප් කරන බව සහතික වූයේය.
ඒ හැරත් ගිය පෝය දා සිට ආච්චී සිටියේ ඇරියස් එකෙන්ය. සිල් පවාරණය කර ගෙදර ආවේද "නිද්දකින් මේ ඇත්තිගෙ පුතාලා" කියාගෙනය. බලන කොට කවුදෝ එකෙක් ආච්චිගේ මිරිවැඩි සඟලට කෙලලාය. සීයා නම් කිව්වේ ඇය වෙනදා මෙන් එදාත් උදේ පන්සල් ගියේ ස්ලිපර්ස් නැතුව බවක්ය. ඒත් ආච්චි කවදාවත් සීයාගේ වචනයක් විශ්වාස කරන ඇත්තියක් නොවේය. ආච්චී නිවසින් පිටත්ව ගිය අයුරු CCTV එකෙන් පවා පෙන්වා දුන්නේ සීයාය. ඇත්තටම එදා ආච්චී ස්ලිපර්-ලස් ව පන්සල් ගොස් ඇත්තේය. සීයා කියා ඇත්තේ ඇත්තක්ය. පසුව මාව පිලිකන්න පැත්තට රැගෙන ගිය සීයා පෙන්නූයේ නානා ප්රකාර සෙරෙප්පු ජෝඩුය.
"ඈ සීයේ මෙච්චර??"
"ෂ්.. ෂ්.."
කියා කටට ඇඟිල්ලක් තබා සීයා කිව්වේ මේ උබලැ ආච්චි සිල් ගන්න පන්සලට ගිය දා සිට රැගෙන ආ සෙරෙප්පු කුට්ටම් කන්දරාව බවය. මසකට ජෝඩුව බැගින වසරට ජෝඩු දෙලොහක්ය. දැන් සීයාට සෙරෙප්පු යනු දෙයක් නොවේය. කෙසේ වෙතත් ගිය පෝයේ ආච්චිගේ සෙරෙප්පු ජාවාරම හෙලිකිරීම පිළිබඳවද ආච්චි සිටින්නේ සීයා එක්ක ඇරියස් එකේය.
මොනවා උනත් ආච්චී සිල් ගන්නට යන්නේ සීයා සමඟය. උදේ පාන්දර පහට පමණ ආච්චීව කලින් දවසේ වෙන් කර ගත් බිම් කොටසට ඇරලවා සීයා ගෙදර එන්නේය. පාන්දර පහට ගිය සීයා ගෙදරට එන්නේ උදේ නවය දහය වෙලාය. උදේම නැඟිට මහන්සි වී ගෙදර එන සීයාගේ ඇස් රතු වෙලාය. මූණ රතු වෙලාය. ඇවිදින්නේ හරහටය. මහන්සියටය. එලෙස පන්සලට යද්දී ආච්චී මල් බකට් එකක් රැගෙන යන්නේ බුදුන් පිදීමටය. ගෙදරින් ගෙන යන්නේ හිස් බකට් එකක්ය. එහි කට අඩියක් පළලය. අඩියක් ගැඹුරුය. එහා ගෙදර වතුසුද්ද ගහේ සිට පන්සලට යන තෙක් ඇති සෑම නිවසකට මල් වලට කෙලින්නේ ආච්චීය. ආච්චී පන්සල දෙසට යන විට,
"මග දෙපස ඇති මල් පොකුරු පොකුරු...
ඈ එන මඟ ඈ දෙසටම නැවීයන්..."
කියා කිව්වේ සීයාය. එතැන් සිට පන්සලේ මිදුලේ ඇති මල් ගස තෙක්ම වතුසුද්ද කරමින් ම යන ආච්චී බුදු මැදුරට ගොස් මුලින්ම මලින් පුදන්නීය.
"බොරුවක් නොව මේ කියන්නෙ ඇත්තම ඇත්තෙන්..
මේ මල් මම නෙලා ගත්තෙ මගෙ මල් වත්තෙන්.."
කියා ඈ සිල් ගැනීම ආරම්භ කරන්නීය. එලෙස සීයා සමඟ යන මඟ දෙපස ඇති සියළු ගස් සුද්ද කරමින් යන නිසාද ආච්චීට සීයා ගිය වර කෝචෝක් එකක් දමා තිබුණේය. ඒ නිසාම ආච්චී මෙවර සිල් වර්ජනයකට අර අඳිනා බව සීයා දැන සිටියේය. ඒ අස්සේ වැඩේ තවත් සවුත්තු වූයේ බීමත් කම නිසා ධර්මශාලාවේ ඉඩක් වෙන් කර ගැනීමට නොලැබීම නිසාය.
ඒ සියල්ලට වැඩිය ආච්චී සිටින්නේ සීයා ගැන සැකෙන්ය. ආච්චී වතු සුද්ද කඩන අස්සේ වත්තක තිබූ රෝස මලක් සීයා කඩාගෙන ඇත්තේය. ඒ දැක ආච්චී එය නොදැක්කා සිට ඇත්තේය. ආච්චීව ඩ්රොප් කර ගෙදර එන විට මඟදී මුණ ගැසුණු ඩේසි ආච්චීගේ මල් වට්ටියට සීයා ඒ මල පූජා කර ඇත්තේය. පාන්දර පාළු පාරේ කටු නොඇනෙන ලෙස ඩේසි ආච්චීද රෝස මල ඇගේ හද පූජාසනය මත සතපවාගෙන ඇත්තීය. ඒ සියල්ල ආච්චීට මාට්ටු වී ඇත්තේ පන්සලේදීය. ඩේසි ආච්චී පන්සලේ මල් පූජා කරද්දී සීයා සඟවා ගත් මල ඇගේ මල් වට්ටියේ තිබෙනු දැක ඇත්තීය. එවිටම ප්රශ්න ඇසීම නුවනට නුහුරු නිසා ආච්චී ඩේසි ආච්චීව ප්රශ්න කර ඇත්තේ සිල් ගත්තාට පසුය. එවිට බොරු කීම හොඳ නැතිය. අපායේ යනවාය. කියා ඩේසියාව බය කරගෙන නිවැරදි ප ිළිතුරු ලබාගෙන ඇත්තීය.
ඒ සියළු කරුණු සලකා බලා ආච්චී සිටින්නේ සිල් වර්ජනයකය. සීයා සහ ඩේසිගේ පලහිලව්ව ගැනද ආච්චී සිටින්නේ සැකෙන්ය. ඒ අස්සේ සීයාට ඩෝප්ය. ආච්චීට ධර්මශාලාවේ පැදුරක් එලා තබා නැතිය. ආච්චී අවුලෙන්ය. සීයා නිදිය.
සියල්ලට මැදිහත් අපි සෝකෙන්ය.
සෑමා නම් පතන්නේ ඩේසි ආච්චී හෝ හෙට පන්සල් ගොස් පූජා කරන්නම් මලක් ඔයා නමින් කියා මලක් පුදා සීයාගේ සිත තැවුල විසඳා, ආච්චි හා සීයාගේ අමනාප කම් දුරුවේවා යැයි පතයි කියාය.
Wow... old saam
ReplyDeleteThanks meya :*
Deleteනියම සිල් ..............
ReplyDeleteවිචාරක දියණිය
දැන් සිල් ඒම තමා ඉතිං !
Deleteඩේසි ආච්චිව මේ පළහිලව්වෙං පැත්තකට කරහං...!
ReplyDeleteඩේසි ආච්චී ගේ වත්කම් හෙලිකරනු !!
Deleteමොකෑ උනේ ඉතිං ඊයෙ. වැඩේ සෙන්ටිමැන්ටල් උනාද?
ReplyDeleteශේප්..
Deleteලබන පෝයට තමා ඉතිරිය !
හෝ හෝ....බී අෆ්රෙයිඩ් ලොකු අයියා ඉස් බෑක්...හා හා ලමයි විසිල් ගෑහුවට කමක් නෑ..බල්ටි ගහන්න එපා..සෙනග වෑඩියි..
ReplyDeleteහා හා.. ආතල් දෙන්ඩ එපා :D
Delete